Saturday 2 November 2013

Kehidupan

Assalamualaikum. Konnichiwa Minasan!

Hidup ni, kalau takde masalah takde dugaan bukanlah kehidupan maknanya. selalu sangat ada yang mengadu, tak kurang jugak menyalahkan takdir "Kenapa macam ni? kenapa macam tu? kenapa? kenapa?" 

Hidup ni memang takkan pernah lari dari masalah, tugas kita ialah menghadapi masalah bukan lari dari masalah. semakin kita lari dari masalah tu, makin besar masalah yang kejar kita. makin berganda ganda masalah yang datang hentam kehidupan kita. nak camtu? tak nak kan?

Ada macam macam cara sebenarnya untuk hadapi segala masalah dengan tenang. ikut pada keselesaan individu tu sendiri. ada yang lagi suka diam bila ada masalah, ada yang perlukan tempat untuk mengadu, tempat untuk luahkan segalanya yang terbuku dalam hati, cewahh ayat. kalau macam aku, ada certain masalah je yang aku akan mengadu, itupun dengan kawan dan keluarga yang aku percaya diorang mampu untuk tolong aku selesaikan masalah aku dengan sempurna. kadang kadang bukannya nak diorang selesaikan masalah kita sangat, cuma nakkan seseorang yang boleh dijadikan tempat untuk kurangkan beban yang memberat dalam kepala dan hati. bukannya minta selesaikan pun. so, carilah yang paling sudi pinjam telinga ya.

Ada pula certain masalah yang perlu disimpan dalam hati. jenis masalah yang macam ni adalah masalah yang kalau kita luah boleh timbul masalah yang lagi besar.so, untuk mengelakkan timbulnya masalah yang lagi besar tu lebih baik kalau kita simpan sendiri dan cari jalan yang terbaik untuk selesaikan masalah tersebut.

Pegang kata kata ni dalam kehidupan

"BENDA MUDAH BUAT APA DISULITKAN?"
"BENDA BOLEH SETTLE JANGAN DIPERSUSAHKAN"
"ALLAH TAKKAN BAGI DUGAAN YANG HAMBA-NYA TAK MAMPU PIKUL"

senang kan?

No comments:

Post a Comment